101
fifa 20 alacak olan arkadaşlara biraz önbilgi olması açısından yazılmış bir girdidir.
oyunu övmeden/eleştirmeden önce oyuncu profilimi aktarayım. sega mega drive 2'de, fifa 97 ile başladığım yolculukta, 2003 yılında pes 3 ile pesçi olmuş, fifa 14 ile birlikte fifaya dönmüş bir oyuncuyum. fifa 19’u da yaklaşık 1800 fut maçı ile tamamlamış durumdayım.
oyun dinamikleri ve oynanışı bakımından yapılmış en iyi fifa oyunu denilebilir. ancak oyunun amiral gemisi olan fut modu farklı kullanıcıların dynamic difficulty/scripting/momentum olarak adlandırdığı, oyun kimin kazanacağına (muhtemelen harcadığı parayı da göz önünde bulundurarak) karar veren aptal ve saç baş yolduran sistemin esiri olmuş durumda sezonu noktalamıştır. övgülerimi ve yergilerimi madde madde sıralamak isterim:
+ fizik motoru gerçekten başarılı. bence frostbite’a geçmek oyuna yaradı. oyuncuların ve topun hareketleri, skill move’ları uygularkenki oyuncu etkileşimleri ve animasyonlar gerçekçi.
+ fut modu hala çok keyifli. division rivals’ın eklenmesi ve ödüllerin bir önceki oyundaki online lig moduna göre artması iyi oldu. ayrıca fut champs’teki maç sayısının 30’a indirilmesi, oyuncuların hafta sonlarındaki stresi (evet 40 maç insanı strese sokuyordu) azalttı.
+ oyuncu özelliklerinin sahaya yansıması harika. bence pes'ten en büyük artısı bu fifa'nın. ronaldo'nun, messi'nin, kdb'nin oyun içi aksiyonları tıpkı gerçekteki gibi.
- dynamic difficulty/scripting/momentum saçmalığı. kanımca, fut modunun en berbat özelliği. öncelikle şunu söyleyeyim, oyunda bahse konu kavramın olmadığını iddia eden bir yayıncı görmedim. tamamiyle kabul edilmiş, hatta önlemek veya durdurmak için farklı yöntemler geliştirilmiş bir özelliğe dönüşmüş durumda. bu sezon oynadığım maçların yarısından keyif almadım desem yeridir. belki bazı arkadaşlar, kaybetme psikolojisi olarak adlandıracak bunu; ancak bunun sayesinde kazandığım o kadar çok maç varki. ve ben bundan hiç keyif almıyorum. iki türlü tezahür ediyor genelde. ilki arka arkaya aldığınız galibiyet/mağlubiyetlerden sonra, ikincisi de oyun içi 2 farklı öne/geriye düştüğünüzde. oyun şansınızı inanılmaz azaltıyor/artırıyor ve bunu ciddi anlamda belden aşağı vurarak yapıyor. örneğin vision, short ve long pass özelliği 99 olan toty kdb ile çok basit bir pası veremiyorsunuz. ya da finishing'i 99 olan prime ronaldo ile ceza alanından daha taşa vuruyorsunuz. youtube'da da farklı örneklerini görebileceğiniz üzere, topa verdiğiniz yön ve şiddet %100 doğrulukta olsa bile gol olmuyor. dahası seken topların düştüğü yerler, kalecileri saçmalaması, ai tarafından yönlendirilen oyuncuların pozisyon kaybetmeleri sizi delirtebiliyor. peki sonra ne oluyor? bir anda oyun dark side'dan sizin tarafınıza geçiyor ve aynısını rakibe yapıyor. bu sefer, saçma sapan bulduğunuz gollerde 3-0, 4-0'ı buluyorsunuz ilk yarılardan ve rakip rage quit atıyor. iki türlüsünden de keyif alınamıyor maalesef. sonuç? çevrem tarafından sakin ve neşeli olarak nitelendirilen bir insan olmama rağmen, çalışma masamda iki adet derin çatlak/kırık ve kırılmış iki adet controller!
- ilk eksiyle hemen hemen aynı ölçüde olan ve fifa 19 ile başlamış dedicated server olayı. bildiğim kadarıyla oyunun daha önceki versiyonlarında, online maçlar sizin ve rakibinizin konsolları arasında oynanıyordu. yani veri paylaşımı bu iki network bileşeni arasında oluyor ve genelde maçlar akıcı oluyordu. ancak bu yıl, ea oyunu dedicated server denen sunucular üzerinde oynatmaya başladı. ve bu durum, belirli ülkeler dışındaki yayıncıları (ingiltere ve almanyadakiler memnunlar) çıldırtmaya yetti. nasıl çıldırmasınlarki? fut champs modu, fut'un en çok coin kazandıran ve en keyifli modu. turnuvalara bile burada aldığınız galibiyet sayıları ile başvuruyorsunuz. ancak cuma, cumartesi ve pazar'ı kapsayan bu modu, cumartesi ve pazar günleri oynamak im-kan-sız. evimde 35 mbit internetim var, ancak bir pası atabilmem bu zamanlarda 2 saniye sürüyor. istediğiniz kadar iyi oyuncu olun, button delay ile maç kazanabilmeniz ancak rakibiniz çok çok kötüyse mümkün. bu durumda oyunu mecburen cuma günleri ya da pazar ligin kapanmasına yakın akşam/gece saatlerinde oynamanız gerekiyor (tabi benim gibi evli&çocuklu ya da pazartesi çalışan biri değilseniz sorun yok).
- community’nin geri dönüşlerinin ea tarafından kaale alınmaması. oyunda bir bug ya da oynanışı olumsuz yönde etkileyen, gerçekçilikten uzaklaştıran bir durum tespit ediliyor ve bu ea ile paylaşılıyor. bahsettiğim bireysel eleştiriler değil; kabak gibi ortada olan ve geliştiricilerin twitter’da kabul ettiği geri dönüşler. örneğin, oyunun yeni çıktığı eylül ayından sanıyorum ocak ayına kadar, timed finesse shot’ların gol olma olasılığının abartılı bir şekilde yüksek olması sorunu devam etti. insanler her yere yazdılar, açıkladılar, örneklerle gösterdiler ama nafile. ceza alanının sağ/sol kösesi civarında ister gelişine ister top ayağındayken, hele de finesse shot trait’ine sahip bir oyuncudaysan baş tuşa arkana yaslan. dahası uluslararası turnuvalarda f2tekkz gibi bu gibi açıkları çok iyi değerlendirebilen nispeten mekanik oyuncular bu özelliğin tabiri caizse ırzına geçtiler, ceza alanına girme zahmeti göstermeden, sahip oldukları oyunun en iyi topçularıyla abuk sabuk goller atıp maçlar kazandılar. başka bir örnek olarak da la croqueta (iniesta) skill move’un op bir hareket olmasını gösterebilirim. bu hareketi yaptığınız an van dijk’ından maldini’sine tüm savunmacılar apışıp kalıyor, oyuncu bildiğiniz rakibin içinden geçiyor. bu da aylarca yazıldı ama sanırım hala aynı durumda. yahu hala kickoff glitch var oyunda, ben de neler anlatıyorum:)
son olarak şunu eklemek isterim, bu kadar giydirdikten sonra fifa 20'yı alacak mıyım diye soranlara maalesef evet diyorum. çünkü maalesef bana göre herhangi bir alternatifi yok:(
oyunu övmeden/eleştirmeden önce oyuncu profilimi aktarayım. sega mega drive 2'de, fifa 97 ile başladığım yolculukta, 2003 yılında pes 3 ile pesçi olmuş, fifa 14 ile birlikte fifaya dönmüş bir oyuncuyum. fifa 19’u da yaklaşık 1800 fut maçı ile tamamlamış durumdayım.
oyun dinamikleri ve oynanışı bakımından yapılmış en iyi fifa oyunu denilebilir. ancak oyunun amiral gemisi olan fut modu farklı kullanıcıların dynamic difficulty/scripting/momentum olarak adlandırdığı, oyun kimin kazanacağına (muhtemelen harcadığı parayı da göz önünde bulundurarak) karar veren aptal ve saç baş yolduran sistemin esiri olmuş durumda sezonu noktalamıştır. övgülerimi ve yergilerimi madde madde sıralamak isterim:
+ fizik motoru gerçekten başarılı. bence frostbite’a geçmek oyuna yaradı. oyuncuların ve topun hareketleri, skill move’ları uygularkenki oyuncu etkileşimleri ve animasyonlar gerçekçi.
+ fut modu hala çok keyifli. division rivals’ın eklenmesi ve ödüllerin bir önceki oyundaki online lig moduna göre artması iyi oldu. ayrıca fut champs’teki maç sayısının 30’a indirilmesi, oyuncuların hafta sonlarındaki stresi (evet 40 maç insanı strese sokuyordu) azalttı.
+ oyuncu özelliklerinin sahaya yansıması harika. bence pes'ten en büyük artısı bu fifa'nın. ronaldo'nun, messi'nin, kdb'nin oyun içi aksiyonları tıpkı gerçekteki gibi.
- dynamic difficulty/scripting/momentum saçmalığı. kanımca, fut modunun en berbat özelliği. öncelikle şunu söyleyeyim, oyunda bahse konu kavramın olmadığını iddia eden bir yayıncı görmedim. tamamiyle kabul edilmiş, hatta önlemek veya durdurmak için farklı yöntemler geliştirilmiş bir özelliğe dönüşmüş durumda. bu sezon oynadığım maçların yarısından keyif almadım desem yeridir. belki bazı arkadaşlar, kaybetme psikolojisi olarak adlandıracak bunu; ancak bunun sayesinde kazandığım o kadar çok maç varki. ve ben bundan hiç keyif almıyorum. iki türlü tezahür ediyor genelde. ilki arka arkaya aldığınız galibiyet/mağlubiyetlerden sonra, ikincisi de oyun içi 2 farklı öne/geriye düştüğünüzde. oyun şansınızı inanılmaz azaltıyor/artırıyor ve bunu ciddi anlamda belden aşağı vurarak yapıyor. örneğin vision, short ve long pass özelliği 99 olan toty kdb ile çok basit bir pası veremiyorsunuz. ya da finishing'i 99 olan prime ronaldo ile ceza alanından daha taşa vuruyorsunuz. youtube'da da farklı örneklerini görebileceğiniz üzere, topa verdiğiniz yön ve şiddet %100 doğrulukta olsa bile gol olmuyor. dahası seken topların düştüğü yerler, kalecileri saçmalaması, ai tarafından yönlendirilen oyuncuların pozisyon kaybetmeleri sizi delirtebiliyor. peki sonra ne oluyor? bir anda oyun dark side'dan sizin tarafınıza geçiyor ve aynısını rakibe yapıyor. bu sefer, saçma sapan bulduğunuz gollerde 3-0, 4-0'ı buluyorsunuz ilk yarılardan ve rakip rage quit atıyor. iki türlüsünden de keyif alınamıyor maalesef. sonuç? çevrem tarafından sakin ve neşeli olarak nitelendirilen bir insan olmama rağmen, çalışma masamda iki adet derin çatlak/kırık ve kırılmış iki adet controller!
- ilk eksiyle hemen hemen aynı ölçüde olan ve fifa 19 ile başlamış dedicated server olayı. bildiğim kadarıyla oyunun daha önceki versiyonlarında, online maçlar sizin ve rakibinizin konsolları arasında oynanıyordu. yani veri paylaşımı bu iki network bileşeni arasında oluyor ve genelde maçlar akıcı oluyordu. ancak bu yıl, ea oyunu dedicated server denen sunucular üzerinde oynatmaya başladı. ve bu durum, belirli ülkeler dışındaki yayıncıları (ingiltere ve almanyadakiler memnunlar) çıldırtmaya yetti. nasıl çıldırmasınlarki? fut champs modu, fut'un en çok coin kazandıran ve en keyifli modu. turnuvalara bile burada aldığınız galibiyet sayıları ile başvuruyorsunuz. ancak cuma, cumartesi ve pazar'ı kapsayan bu modu, cumartesi ve pazar günleri oynamak im-kan-sız. evimde 35 mbit internetim var, ancak bir pası atabilmem bu zamanlarda 2 saniye sürüyor. istediğiniz kadar iyi oyuncu olun, button delay ile maç kazanabilmeniz ancak rakibiniz çok çok kötüyse mümkün. bu durumda oyunu mecburen cuma günleri ya da pazar ligin kapanmasına yakın akşam/gece saatlerinde oynamanız gerekiyor (tabi benim gibi evli&çocuklu ya da pazartesi çalışan biri değilseniz sorun yok).
- community’nin geri dönüşlerinin ea tarafından kaale alınmaması. oyunda bir bug ya da oynanışı olumsuz yönde etkileyen, gerçekçilikten uzaklaştıran bir durum tespit ediliyor ve bu ea ile paylaşılıyor. bahsettiğim bireysel eleştiriler değil; kabak gibi ortada olan ve geliştiricilerin twitter’da kabul ettiği geri dönüşler. örneğin, oyunun yeni çıktığı eylül ayından sanıyorum ocak ayına kadar, timed finesse shot’ların gol olma olasılığının abartılı bir şekilde yüksek olması sorunu devam etti. insanler her yere yazdılar, açıkladılar, örneklerle gösterdiler ama nafile. ceza alanının sağ/sol kösesi civarında ister gelişine ister top ayağındayken, hele de finesse shot trait’ine sahip bir oyuncudaysan baş tuşa arkana yaslan. dahası uluslararası turnuvalarda f2tekkz gibi bu gibi açıkları çok iyi değerlendirebilen nispeten mekanik oyuncular bu özelliğin tabiri caizse ırzına geçtiler, ceza alanına girme zahmeti göstermeden, sahip oldukları oyunun en iyi topçularıyla abuk sabuk goller atıp maçlar kazandılar. başka bir örnek olarak da la croqueta (iniesta) skill move’un op bir hareket olmasını gösterebilirim. bu hareketi yaptığınız an van dijk’ından maldini’sine tüm savunmacılar apışıp kalıyor, oyuncu bildiğiniz rakibin içinden geçiyor. bu da aylarca yazıldı ama sanırım hala aynı durumda. yahu hala kickoff glitch var oyunda, ben de neler anlatıyorum:)
son olarak şunu eklemek isterim, bu kadar giydirdikten sonra fifa 20'yı alacak mıyım diye soranlara maalesef evet diyorum. çünkü maalesef bana göre herhangi bir alternatifi yok:(